تغییر زبان جستجو
A woman with big hair and wearing a yellow dress.

پروین نوری وند در سال ۱۳۱۷ در تهران متولد شد، وی در ابتدا کارمند بانک بازرگانی (شاهنشاهی) بود.
وی توسط همایون خرم و به کمک یکی از بستگان خود پا به عرصه هنر نهاد، وی یکی از بهترین خوانندگان موسیقی ایرانی می‌باشد؛ که با خواندن بیش از ۳۰۰ ترانه و آواز در دهه ۳۰ و ۴۰ کارنامه درخشانی از بهترین آهنگ‌ها و ترانه‌ها دارد.
پروین در طول فعالیت هنری خود همکاری مستمری با آهنگسازانی همچون همایون خرم (بیش از ۱۲۰ ترانه برای پروین ساخته است)، حسین صمدی، مرتضی حنانه، رضا ناروند، مرتضی محجوبی، جواد لشگری، انوشیروان روحانی و.. و همچنین ترانه سرایانی همچون پرویز وکیلی، کریم فکور، رحیم معینی کرمانشاهی، پرویز خطیبی، دکتر هدایت اله نیرسینا، عبداله الفت، تورج نگهبان، مهدی سهیلی، بهادر یگانه و… داشته‌است.
بانو پروین در سال ۱۳۵۳ از کار خوانندگی کناره‌گیری کرد و دیگر هرگز نخواند. از وی بعد از انقلاب هیچگونه خبری در دسترس نیست.
بعد از انقلاب به دلیل ممنوعیت صدای زنان، خوانندگان خوش صدای بسیاری از خلق آثار جدید منع شدند. اما آثار باقی‌مانده از آن‌ها چنان کشش و جذابیتی برای نسل قدیم و جدید داشت که خوانندگان مرد بعد از انقلاب آثار بسیاری از بزرگان موسیقی ایران را بازخوانی کردند از جمله می‌توان به بازخوانی ترانه‌های خانم پروین با صدای دیگر خوانندگان اشاره کرد.

مطالب مرتبط با این شخص