اسدالله ملک، زاده ۱۴ مردادماه سال۱۳۲۰، در محله دروازه دولت تهران و در خانواده ای اصالتا گیلک به دنیا آمد. پدرش نجاری چیره دست و دو برادرش حسین و عبدالله به ترتیب نوازنده سنتور و تنبک بودند و هر سه این برادران تحت تاثیر هنر دایی هایشان، علی اکبر، علی اصغر و محمدخان زنگنه، از موسیقیدانان دوره قاجار بودند. در میان این جمعِ هنرمند، اسدالله به یکی از سنتی نوازان نام آور عرصه موسیقی ایران بدل شد که با وجود تبحّر در چند ساز و رسته موسیقی نظیر نوازندگی کمانچه و آهنگسازی، با ویولن نوازی به شهرت رسید. تسلط خاص او به ساز ویولن چنان بود که هوادارانش آرشه و پنجه او را «سحرآمیز» لقب می دادند؛ هرچند زیبا نوازی او در کمانچه هم کمی از ویولنش نداشت و بسیاری از شاگردانش بر این باورند که طنین دلنشین کمانچه ملک بود که کامران داروغه را کمانچه نواز کرد.
سبک و مسیر زندگی هنری ملک قرابت بسیار نزدیکی با همنوایش پرویز یاحقی داشت؛ هردوی آنها در خانواده ای موسیقیدان پا به عرصه وجود گذاشته بودند و هر دو الفبای موسیقی را از دایی خود فراگرفته بودند. ملک نیز نواختن را در خردسالی، اما با ساز کمانچه آغاز کرده بود و حوالی هفت یا هشت سالگی با وساطت برادرِ سنتور نوازش، حسین ملک، به کلاس های درس ویولون استاد ابوالحسن صبا راه پیدا کرده بود؛ از این رو و از آنجایی که یاحقی نیز از مکتب صبا بهره جسته بود، آنها در خصوص سبک و سیاق اجرای این ساز نیز بی شباهت با یکدیگر نبودند.
ملک در همان سال های آغازین هنرآموزیش به جز صبا از محضر اساتید دیگری چون حسین هنگ آفرین، استادِ صبا، رئیس دسته موزیک قزاق خانه قاجار و از پیشکسوتان ویولن نواز ایران، علی محمد خادم میثاق، آهنگساز و نوازنده ایرانی و روح الله خالقی، موسیقیدان، آهنگساز و مدرس ساز ویولن نیز بهره گرفت. خالقی در همان سال ها او را در ارکستر انجمن ملی موسیقی خود پذیرفت و بدین طریق، باب پیشرفت و شکوفایی را به روی ملک باز کرد. ملک پس از فراغت از هنرستان موسیقی ملی ایران دوره لیسانس خود را نیز در همین رشته از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به اتمام رساند.
فعالیت حرفه ای استاد اسدالله ملک
اسدالله ملک در یازده سالگی فراگیری مبانی موسیقی ملی را در هنرستان موسیقی ملی ایران آغاز کرد و پس از گذراندن این دوره، در هجده سالگی، در میانه راهِ تحصیلات آکادمیک، با اجرای چندین تکنوازی و با معرفی و پشتیبانی خواننده نامدار، دلکش، به استخدام رادیو در آمد. او به مرور فعالیت حرفه ای خود را در همکاری با خوانندگانی نظیر محمود خوانساری، حسین قوامی، اکبر گلپایگانی و محمدرضا شجریان و نوازندگانی چون رضا ورزنده، احمد عبادی، جلیل شهناز، حسین تهرانی و فرهنگ شریف در قالب اجراهای گروهی گسترش داد و این اجراها و ارتباطات تنگاتنگ به جایی رسید که پای او نیز به برنامه معروف «گلها» باز شد و به مرور به یکی از نوازندگان و ترانه سازان اصلی این برنامه مبدل گشت. او بعدها نیز برنامه رایویی دیگری را با نام «نوایی از موسیقی ملی» در کنار منوچهر جهانبگلو تنظیم نمود که پس از گلها از جمله برنامه های موفق رادیویی آن زمان به شمار رفت.
ملک در ساخت و اجرای قطعات ضربی و چهار مضراب بسیار توانمند بود و در اجرای انواع دستگاه های دشتی و بیات اصفهان طرفداران زیادی داشت. ترانه «گریه لیلی» او در چهار مضراب دشتی از جمله ترانه هاییست که در آن زمان به شهرت بسیاری دست پیدا کرد.
از ویژگی های منحصربه فرد سبک ویولن نوازی ملک در کوک های غیر رایج او به ویژه در چهار مضراب و اجرای نتهای کشیده با لرزش و لمس سیم ها با چابک دستی به شیوه مختص خودش بود. به همین دلیل بازآفرینی تمامی آثار او پس از خودش با نمونه اصلی تفاوت فاحش داشت و آنی نمیشد که خود او خلق کرده بود. همین مهارت خاص هنریش بود که در آغاز دهه 40 همزمان با برگزاری کنگره بین المللی موسیقی تهران منجر به جلب حمایت “یهودی منوهین”، ویولن نواز سرشناس انگلیسی و مدیر پروژه سلسله کنسرت های موسیقی «شرق در برابر غرب» شد؛ حمایتی که مسیر او را برای راهیابی به سایر جشنواره های موسیقی بین المللی نظیر پاریس، جنوب اسپانیا، ونیز و وینزور لندن هموار کرد و حتی در آخرینِ آنها با خود منوهین به همنوازی پرداخت.
ملک به جز نوازندگی، آهنگساز چیره دستی نیز بود و از طول دوران حیات ارزشمند او قریب به 200 ترانه و ملودی به یادگار مانده که از معروف ترین نمونه های اجرا شده آنها می توان به میخانه، بی وفایی، حکایت دل، قاصدک، مرغ شباهنگ و غروب کوهستان اشاره کرد. او علاوه بر فعالیت در عرصه اجرا به تربیت هنرجو نیز اشتغال داشت و طی چهل سال تدریس در آموزشگاه شخصی خود واقع در محله مادری در کنار برادرش حسین ملک خوانندگان و نوازندگان بیشماری را تربیت کرد. بیژن مرتضوی، شهرام خسروی، سعید مؤدبیان، مهیار فیروز بخت و لقمان ادهمی از شاگردان کارآزموده مکتب آموزش او به شمار می روند.
سال های پایانی حیات
ملک در دوران پس از انقلاب اسلامی نیز فعالیت خود در عرصه اجرای موسیقی را متوقف نکرد و بسیاری از همنوازان پیشین خود نظیر فضلالله توکل، آهنگساز و نوازنده سنتور را به همکاری مجدد فرا خواند. او در سال های واپسین عمر شروع به ضبط آثار ارکستری خود در چینش ها و ترکیب های مختلف سازبندی با ویولن اعم از ویولن/عود، ویولن/سه تار/سنتور، ویولن/عود/سنتور، ویولن/قانون و… کرد و مجموعه موسیقی های متعددی را منتشر نمود. نغمه رویایی، سمیرا و نغمهها از جمله کاست های به جای مانده از این دوره هستند.
در گوشه و کنار دنیای مجازی خاطرات متعددی از سال های پایانی عمر زنده یاد، استاد اسدالله ملک توسط دوستدارانش عنوان شده، در یکی از این خاطرات آمده است: “استاد تا آخرین ماه های زندگی که در بیماری کامل بود بدون کوچکترین تغییر در سرعت پنجه و احساس و مایه، ساز میزد. به یاد دارم در مراسم یادبود منصور صارمی در حضور اکثریت هنرمندان که در محیطی نزدیک و بسیار صمیمی نشسته بودند او تنها کسی بود که با وجود بیماری مکررا از او درخواست میشد که ساز بزند. او که در اواخر عمر به سبب بیماری، پایش نیز کاملا لمس و فلج شده بود، بدون هیچ بهانه ای با همان متانت و سکوتی که همیشه داشت درخواست مخاطبانش در مجالس را می پذیرفت و چه سازی هم می زد!… هیچ گونه افت و تغییری در نوازندگی او نبود!”
ملک، سرانجام در یکی از روزهای سه شنبه به تاریخ نهم بهمن ماه سال ۱۳۸۰ در سن 60 سالگی پس از دو سال تحمل رنج بیماری بر اثر تومور مغزی در بیمارستان ایرانمهر تهران بدرود حیات گفت و پیکر بی جانش در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران تا همیشه آرام گرفت.