تغییر زبان جستجو
A woman with a headscarf is smiling.

شکوه قاسم نیا با نام اصلی فاطمه قاسم نیا همدانی، شاعر و نویسنده ای است که در تاریخ یکم تیرماه 1334 در تهران به دنیا آمده است. او تک‌دختر خانواده بود و شش برادر داشت. زمانی که قرار بود برای تحصیلات دبیرستانش انتخاب رشته کند، خانه‌شان را عوض کردند و شکوه قاسم نیا به‌ناچار به مدرسه‌ای رفت که فقط رشته‌های ریاضی و علوم تجربی داشت. بنابراین رشته‌ی ریاضی را انتخاب کرد. اما در دانشگاه موفق شد دوباره به‌سمت علاقه‌ی اصلی‌اش، یعنی درس‌های رشته‌ی علوم انسانی، برگردد و در دانشگاه (ملی) شهید بهشتی علوم سیاسی بخواند.

او کار ترانه‌سرایی را از سال ۱۳۵۸ و کار نویسندگی برای کودکان را از سال ۱۳۵۹ با نوشتن در مجلهٔ کیهان بچه‌ها آغاز کرد. قاسم نیا تا کنون ،  ۱۵۰ عنوان کتاب کودک نوشته‌است. تهیه ترانۀ کلبه عمو پورنگ یکی از آثار اوست.

 

شکوه قاسم نیا در سال 1358 و پیش از انقلاب و تعطیل شدن دانشگاه‌ها، درسش را در مقطع لیسانس به پایان رساند. در همان سال، یک مهدکودک خصوصی به نام «مهدکودک عمه‌جون» در یکی از طبقات خانه‌ی پدری‌اش تأسیس کرد. تعاملش با کودکان خیلی خوب بود، برای آموزش خلاقانه‌ی کودکان از شعر و قصه استفاده می‌کرد و خودش هم هر از گاهی شعرهایی می‌سرود. به همین دلیل در کارش حسابی پیشرفت کرد. شرکت کردن شکوه قاسم نیا در سمینار ادبیات کودک که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار کرده بود، او را با شاعران و نویسندگان ادبیات کودک مانند مصطفی رحماندوست آشنا کرد.

 

کمی پس از این آشنایی، شکوه قاسم نیا شروع به انتشار اشعارش در مجله‌ی «کیهان بچه‌ها» کرد و کمی بعد نیز سردبیر بخش شعر همین نشریه شد. از همان زمان تا کنون آثار بسیاری از او منتشر شده و تعدادی از اشعارش در کتاب‌های درسی کودکان نیز چاپ شده است. شکوه قاسم نیا همکاری خوبی با نشریات خردسالان دارد و تابه‌حال سردبیر نشریاتی مانند کیهان بچه‌ها، شاپرک، گلک و رشد کودک نیز بوده است. او همچنین با بازآفرینی افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی مانند کتاب «هزار و یک شب» آثاری خواندنی برای کودکان و نوجوانان تألیف کرده است.

 

شکوه قاسم نیا در زمان همکاری با مجله‌ی کیهان بچه‌ها، با احمد غلامی، نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی، آشنا شد. آن‌ها در سال 1368 ازدواج کردند و دو فرزند دختر دارند.

 

 

 

جوایز و افتخارات شکوه قاسم نیا :

کتاب گلک چه مهربان است کتاب برگزیده‌ی هشتمین دوره‌ی کتاب سال ایران شد.

کتاب هلی فسقلی در سرزمین غول‌ها در سال 1381 جایزه‌ی کتاب سال ایران را دریافت کرد و دیپلم افتخار جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نیز به دست آورد.

مطالب مرتبط با این شخص