تغییر زبان جستجو
A man with a mustache and beard wearing a suit.

“ناصر شریفی در تهران متولد شد. او  از سال ۱۹۸۷، به عنوان استاد برجسته و رئیس سابق موسسه پرات، دانشکده علوم اطلاعات و کتابخانه در شهر نیویورک خدمت کرد.

همچنین او در سال‌های ۱۹۶۲–۱۹۶۳ به عنوان سرپرست رئیس، (متخصص برنامه) اطلاعات آموزش و پرورش و بخش مواد، یونسکو در بخش آموزش و پرورش، اطلاعات، و روش‌ها در پاریس، فرانسه خدمت کرده است.

 

او بنیانگذار مرکز اطلاعات کتابخانه بین‌المللی، دانشگاه پیتسبورگ در سال ۱۹۶۴ بود. او در تاریخ، به عنوان مدیر مرکز بین‌المللی اطلاعات کتابخانه از ۱۹۶۴–۱۹۶۶ باقی‌مانده است.

 

شریفی از پیتسبورگ، به دانشگاه ایالتی نیویورک نقل مکان کرد، او در سال ۱۹۶۶ به ریاست دفتر بین‌المللی کتابداری، منابع آموزشی و خدمات اطلاعات منصوب شد که این دفتر، برای ارائه خدمات اطلاعاتی برای آموزش، پژوهش و برنامه‌هایی برای مطالعات بین‌المللی و امور جهانی برای کل سیستم ایجاد شده بود.

 

او در موسسه پرات، دانشکده تحصیلات تکمیلی کتابداری و اطلاع رسانی استاد بود.

 

میر ناصر شریفی به عنوان رئیس هیات مشاوران کتابخانه ملی پهلوی، مسئول هماهنگی بیش از ۴۰ کتابدار بین‌المللی و حرفه‌ای بود. کتابخانه ملی پهلوی بخشی از چشم اندازهای شاه برای آموزش مردم ایران بود.

 

 

در سال ۲۰۰۴، بنیاد شریفی ناصر برای ترویج کمک هزینه تحصیلی، آموزش و پژوهش در زمینه علوم اطلاعات و کتابخانه، دستاورد ادبی در زبان فارسی و انگلیسی، و آگاهی عمومی در مسائل چند فرهنگی تشکیل شد.

از افتخارات او میتوان به دریافت جوایز زیر اشاره کرد:

مدال طلا کوآلا، ۱۹۸۵ – که به‌طور سالانه به تنها یک رهبر بین‌المللی یا محقق در جهان داده می‌شود.

مدال تاج و تخت شاه، ۱۹۷۷

 

انجمن کتابخانه آمریکا نیز جایزه ای به افتخار ناصر شریفی برای کمک مادام العمر به کتابخانه علوم ارائه کرده است .

 

میر ناصر شریفی در 23 اوت سال 2013 درگذشت.

مطالب مرتبط با این شخص