تغییر زبان جستجو
A man in suit and tie with his hands clasped.

عطاالله خرم ، نوازنده ویولن و آهنگساز پرتوان و آفریننده ملودی های ایرانی بود که در سال ۱۳۰۵ در شهر باستانی تبریز چشم به جهان گشود. چندی گذشت و او به همراه خانواده به رضاییه «ارومیه» کوچ کرد.تا حدودی نواختن سازهای موسیقی را در آن دیار فرا گرفت و سپس سوی پایتخت رهسپار شد و نزد استاد صبا، موسیقی کلاسیک ایرانی را فراگرفت .
او از جوانی به راهنمایی دایی خود با موسیقی آشنا شد و مدتی با روبیک گریگوریان کار کرد .
وی یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان پیشتار در زمینه موسیقی مدرن بود.
او برای خوانندگانی مانند دلکش، ویگن، ایرج، رامش، عارف، راشین و محمدرضا شجریان آهنگ ساخت که در زمان خود بسیار مورد استقبال قرار گرفتند و از میان آنها چندین ترانه جاودانه شدند و به یادگار مانده است.
در زمره صدها اثر او می‌توان از بارون بارونه، لاله و گل، مهتاب، دو کبوتر، کجاوه و نیز ترانه پرستو با صدای منوچهر سخایی یاد کرد.
وی مدتها رهبر ارکستر جاز رادیو ایران بود.

در سال‌های پیش از مرگ در لس آنجلس زندگی می‌کرد و نیز چند جلد کتاب (گلستان موسیقی و همچنین ردیفهای موسیقی ایرانی) در مورد تاریخ موسیقی ایران منتشر کرد.

او نزدیک به ۴۰۰ آهنگ در ایران برای شمار زیادی از هنرمندان ایرانی ساخت که دهها آهنگ از آنها امروزه از رایو و تلویزیون ایرانی پخش می‌شوند و به یادگار برای ما مانده‌اند.
عطا الله خرم گذشته از آهنگهای بیشماری که ساخت در کار سینما و نیز به ویژه در ساختن آگهی بازرگانی بسیار پرکار بود که بسیار برایش سودآور بود: از جمله آگهی های معروفی که او ساخته می‌توان به آگهی تلویزیون فیلیپس و پرده کرکره «سایه روشن» و روغن نباتی قو و روغن کرمانشاهی و… اشاره کرد، البته می‌توان به فیلم «بی ستاره‌ها» نیز اشاره کرد که خود او و ویگن هم در بخش کوچکی از آن فیلم به نواختن ویلن و آواز می‌پردازند. بیشتر کارهای او با ویگن اجرا شدند و دوستی استوار و ریشه داری بین آن دو سر گرفت که تا پایان عمر دوام یافت. آهنگ «شادوماد» از آهنگهای به یادمانی ویگن و تنظیم عطا الله خرم است که بر روی ملودی فلکلوریک محلی با واژگانی از سیروس آرین‌پور همراه شد و تا امروز بر سر زبانهاست.
عطاالله خرم همچنین چندین آهنگ برای ایرج خوانندهٔ بزرگ کشورمان ساخت. آهنگ «لاله و گل» با سرودهٔ بهادر یگانه از کارهای زیبا و بیاد ماندنی از این سه هنرمند است.
سرانجام عطاالله خرم در سن ۸۷ سالگی بر روی تخت بیمارستان در حالیکه از بیماری سرطان رنج می‌برد در نیمه دوم ماه آوریل از سال ۲۰۱۴ (برابر با ۱۳۹۳ خورشیدی) چشم از جهان فرو بست.