تغییر زبان جستجو
A black and white photo of a woman with long hair.

بیشتر مردم،شهین حنانه را به دلیل نسبتش با استاد مرتضی حنانه موسیقیدان بزرگ ایرانی و هم چنین به خاطر ترانه هایش،چه آن هایی که قبل از انقلاب،از رادیوی آن دوران پخش میشد و ورد زبان مردم می گردید و چه ترانه هایی که پس از انقلاب سروده، می شناسند.

 

اما شهین حنانه بانوی هنرمندی بود که نه تنها شعر و ترانه می سرود بلکه نقاش و نویسنده هم بود.او در سال 1322 در شهر ساری به دنیا آمد.

 

شهین حنانه در دوران تحصیل خود،ذوق و استعدادش در سرودن شعر را نشان داد و برای ادامهٔ تحصیل به سوییس رفت و در رشتهٔ سرامیک تحصیل کرد.

بعد از اتمام تحصیل شروع به همکاری با نشریات مختلف کرد و شعرهایش در روزنامه و مجله ها به چاپ می رسیدند و ترانه هایش از رادیو پخش می شدند.

 

او مدت زیادی  صفحه شعر (مجله بانوان)  را  اداره میکرد و سال های هنری موفقی را سپری می کرد اما پس از ازدواج ناموفقش،سالهای پایانی عمرش را در اندوه و پریشانی سپری کرد و سرانجام به دلیل فشارهای شدید ، در اول تیر ماه سال 76 در تهران ، در گذشت.

 

از آثار مکتوب او،دو کتاب شعر به نام های “کلید” و “گل های راگیا” به چاپ رسیده،هم چنین جلد اول کتاب جذاب و معروف “پشت دریچه ها” که شامل گفت و گوهایی خواندنی با همسران هنرمندان است در سال 1371 وارد کتابفروشی ها شد ولی جلد دوم آن در نخستین پاییز سال درگذشتش وارد بازار کتاب گردید.

 

یک رمان چاپ نشده به نام “زن پاییزی” هم از ایشان به یادگار مانده است.

 

از معروف ترین ترانه های شهین حنانه می توان به ترانه “خونه خالی” و “پرنده” به خوانندگی مانی رهنما اشاره کرد.

روحش شاد و یادش گرامی

مطالب مرتبط با این شخص