مسعود حسنخانى در شهریور ماه سال 1317 در تهران متولد شد و یازده ساله بود که عشق و علاقه اى شدید به موسیقى در خود احساس کرد و چون از صدایى خوش برخوردار بود روزها در منزل براى خود مى خواند، اهل خانواده که علاقه ى وى را به موسیقى و آواز در او مىبینند تصمیم مىگیرند که وى را به کلاس موسیقى جهت یاد گرفتن بفرستند لذا روزى توسط برادرش به کلاس موسیقى راه پیدا مى کند و در آن کلاس ثبت نام مى کند، اما نه براى آواز بلکه جهت فراگیرى ویولن.
وى 12 ساله بود که ویولن را به دست مىگیرد و پس از سه سال دوره مقدماتى ویولن را که شامل نواختن کتابهاى هنرستان موسیقى ملى بود زیرنظر آقایان محلوجى و تاجبخش مىگذراند و براى گذراندن دوره هاى بالاتر و استفاده از مکتب استادان دیگر به کلاس على تجویدى مىرود و مدت چهار سال از مکتب این استاد دلسوز و بزرگ بهره ها مىگیرد، کمک هاى بى دریغ و راهنمایى هاى بى شائبه تجویدى موجب پیشرفت هرچه بیشتر وى در امر آموختن ویولن مىشود و حسنخانى با احترام فراوان از این استاد یاد مىکند.
او در کلاس تجویدى علاوه بر فراگیرى و نواختن ردیف هاى شادروان صبا، قسمتى از ردیف هاى تجویدى را نواخته و بنا به توصیه ى ایشان براى قدرت آرشه کشى و استحکام انگشتان مدتى نیز از اتودها و گام های موسیقى غربى استفاده مى کند و از فراگیرى علمى موسیقى هم غفلت نمى ورزد.
حسنخانى در سال 1336 به عنوان معلم موسیقى در کلاس آقایان لشگرى و امیر ناصر افتتاح مشغول تدریس مى شود و در همین زمان افتخار همکارى با ارکستر بزرگ پنجاه نفرى استاد صبا که رهبرى آن با حسین دهلوى بود را پیدا مى کند و پس از چندى براى بالا بردن اطلاعات موسیقى خود در کلاس تکمیلى ویولن هنرآموزان موسیقى که از طرف اداره ى هنرهاى زیباى کشور تشکیل شده بود شرکت مى کند و مدتى نیز از مکتب استاد صبا در رشته ویولن و فروتن راد در قسمت تئورى موسیقى استفاده مى نماید.
وى در سال 1337 براى همکارى به رادیو دعوت مى شود و رسماً به عنوان نوازنده در ارکستر گلها و ارکستر شماره 2 شرکت مى نماید و پس از ادغام رادیو و تلویزیون همکاری اش توأم با این دو سازمان آغاز و مدت بیست سال ادامه مى یابد. حسنخانى چون به رشته تکنوازى ویولن بسیار علاقه مند بوده است، بیشتر کار خود را صرف تمرین در این رشته نموده و به همین جهت بعد از چند سلیست بزرگ رادیو مىشود به وى امیدوار بود زیرا علاوه بر پنجه ى گرم و شیرینى که دارد از قدرت آرشه کشى خوبى نیز برخوردار مى باشد و تکنوازى وى شور و حالى دارد که انسان را هنگام گوش دادن به آن، از دنیاى مادیات و خاکى بیرون و بیخود مىسازد.
حسنخانى ، به واسطه ى مشغله ى فراوان در کارهاى هنرى، کمتر فرصت یافت تا بتواند ذوق و علاقه ى خود را در رشته آهنگسازى مورد آزمایش قرار دهد و به همین سبب کمتر آهنگ ساخت ولى چون همیشه در صدد فراگیرى بود و همیشه خود را نیازمند آموختن مسائل تازه در علم موسیقى مىدید، در کلاس آهنگسازان رادیو که زیر نظر روح اللَّه خالقى و ضیاء مختارى اداره مىشد شرکت مى کند و پس از چندى شروع به آهنگسازى مى کند و حدود بیست آهنگ مى سازد که اکثر آن ها ضبط و پخش مى گردد و قطعه ى زیبایى در دستگاه «سه گاه» چهار مضراب مى سازد که به وسیله ى خودش اجرا و نواخته مى شود که مورد توجه قرار مى گیرد و قطعه اى است زیبا و در خور توجه، مسعود حسنخانى، علاوه بر ساز تخصصى اش ویولن، با سازهاى دیگرى مثل: «سه تار» و «کمانچه» نیز آشنایى کامل دارد و یکى از کارهاى خوب و برجسته ى وى همکارى در ارکستر گروه مفتاح بود که کار این ارکستر ضبط آهنگ هاى اصیل و سنتى ایران بود و وى پس از چند سال همکارى با این ارکستر بنا به پیشنهاد آقایان مهدى مفتاح و مهندس همایون خرم رهبرى این ارکستر را عهده دار مى گردد. حسنخانى مىگوید: «پس از مدت 38 سال آشنایى با موسیقى ایران، حتى هنوز خود را قطره اى از اقیانوس بیکران و بى انتهاى این هنر نمىدانم و اگر پیشرفتى داشته ام آن را مدیون بزرگان و پیشکسوتان این هنر ظریف و احساسى مى دانم و به همه ى آنان ارج مىگذارم و مشتاقانه همواره کوشش مىکنم تا از مکتبشان استفاده ببرم.
از آلبومهایی که مسعود حسنخانی به عنوان نوازندهی ویولن در تولیدشان شرکت داشته به چرا عاشق نباشم (به خوانندگی اکبر گلپایگانی) و عطر گیسو (به خوانندگی امینالله رشیدی) میتوان اشاره کرد.