تغییر زبان جستجو

مسعود هوشمند  با نام اصلی علی اکبر هوشمند لنگرودی ، در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۵ در میدان بهارستان، تهران زاده شد. دیپلم ادبی اش را از دبیرستان دارالفنون گرفت و پس از ورود به دانشگاه تهران، در رشته حقوق قضایی فارغ‌التحصیل شد. او پیش از انقلاب علاوه بر ترانه‌سرایی به عنوان منشی دادیار شعبه ۹ دادسرای تهران نیز مشغول به فعالیت شده بود.

 

وی از سال ۱۳۵۰ کار ترانه‌سرایی‌اش را با همکاری حسین واثقی زوج هنری همیشگی‌ اش آغاز کرد. اولین همکاری این دو با صدای عماد رام و در فیلم سینمایی نقره داغ منتشر شد.

 

مسعود هوشمند و حسین واثقی سال‌ها با یکدیگر همکاری نموده و حاصل همکاری این دو در پیش از انقلاب بیشتر با اجرای عهدیه و مرتضی همراه بوده‌ است.

 

هوشمند در مجموع برای ۵۱ فیلم سینمایی ترانه سروده که اغلب آن‌ها توسط عهدیه اجرا شده‌است. اگر چه کاملاً روشن است که ترانه‌های منتشر شده از او در این فیلم‌ها بیشتر جنبه تجاری داشته ‌اند اما توانایی‌های او در عرصه ترانه‌سرایی بسیار فراتر از آثار منتشر شدهٔ تجاری او بوده‌اند.

 

همکاری های مسعود هوشمند :

با آهنگسازان

به جز حسین واثقی که یار همیشگی هوشمند بود ، آهنگسازان دیگری نیز همچون؛ پرویز مقصدی، پرویز اتابکی، داوود اردلان و سیاوش قمیشی با او همکاری نمودند.

 

با خوانندگان

به جز عهدیه، مرتضی و ایرج مهدیان که خواننده ی ترانه‌های او در فیلم‌های سینمایی بودند، خوانندگان دیگری همچون داریوش اقبالی، ابی، شهره، گوگوش، عماد رام، فریدون فروغی، سیاوش قمیشی، شاهرخ، رامش، عارف، سلی، افشین مقدم، فرزین، گیتی پاشایی، احمدرضا نبی‌زاده، دینامیک ،علی تفرشی ، بابک جهانبخش و… نیز اجرا کننده ی ترانه‌های او بودند.

 

وی در مهر ماه سال ۱۳۸۹ در سن ۶۴ سالگی در تهران درگذشت و در قطعه ۷ ردیف ۸۵ شماره۱۳، بهشت زهرا در تهران به خاک سپرده شد.

مطالب مرتبط با این شخص